امروز: جمعه - 10 فروردین 1403

لینک کوتاه خبر:

https://sakinehalmasi.ir/?p=907

بازدید نمایندگان کمیسیون انرژی از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس/ ضرورت بومی‌گزینی در پالایشگاه‌ها

نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بازدید کردند.
بازدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه بیدبلند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان کمیسیون انرژی امروز (دوشنبه، 3 دی ماه) در دومین روز از سفر خود به استان خوزستان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بازدید کردند.همچنین پیش از آن نشستی را با حضور مدیرعامل و مسئولان این پالایشگاه به منظور ارائه گزارش از پیشرفت پروژه و موانع پیش رو، برگزار کردند.

در ابتدای این نشست، حبیب الله کشت زر به عنوان نماینده شهر بهبهان و میزبان نمایندگان کمیسیون انرژی ضمن خیرمقدم به حاضران از تلاش متخصصین و مدیران پالایش گاز بیدبلند قدردانی کرد.

کشت زر: بیدبلند؛ بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه

بازدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه بیدبلند

نماینده شهر بهبهان در مجلس پالایشگاه بیدبلند را یکی از بزرگ ترین پالایشگاه ها در سطح خاورمیانه برشمرد و افزود: با توجه به ظرفیت های این پالایشگاه امید است با کمک کمیسیون انرژی، صنایع پایین دستی آن نیز احداث شود.

این نماینده کمیسیون انرژی با بیان اینکه پالایشگاه ها نیاز به زیرساخت های متعدد دارند، اضافه کرد: بهبهان تمامی این زیرساخت ها را به لحاظ طبیعی و جغرافیایی در خود جای داده است، ظرفیت های بهبهان بیشتر در حوزه نفت و گاز متبلور شده، این در حالی است که دارای 70 هزار هکتار دیمی و آبی و رودخانه های پرآب نیز است.

وی همچنین افزود: پالایشگاه بیدبلند به عنوان بزرگ ترین پروژه نفتی در سطح خاورمیانه باید دارای صنایع پایین دستی نیز شود.

کشت زر با یادآوری اینکه نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی بهبهان براساس ظرفیت هزار مگاواتی احداث شده است، ادامه داد: تاکنون تنها نیمی از این ظرفیت به بهره برداری رسیده است لذا تکمیل آن نیازمند همیاری تمامی دستگاه های مرتبط است.

حسنوند: تجمیع تخصصی پتروشیمی ها؛ سیاست وزارت نفت/ فعال کردن 27 میدان نفتی در شهرهای جنوبی در دستور کار

بازدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه بیدبلند

در ادامه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه فلسفه سفرهای کمیسیون متبوعش به استان های مختلف و بازدید از پروژه ها ابتدا قدردانی از زحمات فعالان (از کارگران تا مدیران) و بررسی میزان پیشبرد پروژه ها با توجه به جدول زمان بندی شده با توجه به مشکلات پیش روی آن هاست، در واقع بررسی مشکلات و ارجاع به سه قوه و دستگاه ها و تصویب راه حل های برون رفت از این مشکلات در شورای سران سه قوه از دیگر اهداف این سفرها به شمار می آید.

وی معتقد است با وجود همه دغدغه ها نباید خدمات نظام را نادیده گرفت چرا که پروژه هایی مانند بیدبلند خود نمونه ای از این خدمات به شمار می آید، هر چند باید باور کنیم ما در دنیا تنها بوده و نه دوست داریم و نه برادر.

بازدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه بیدبلند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: با این اوصاف نباید خود را کوچک ببینیم چرا که ما بزرگیم و در مقابل همه دنیا ایستاده ایم. این در حالی است که اکثر نمایندگان مجلس نیز جنگ دیده و جانباز هستند و اعضای کمیسیون انرژی عمدتاً از مناطق محروم نفت خیز و کارگر زاده به مجلس پا گذاشته اند.

بازدید کمیسیون انرژی از نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان

حسنوند با یادآوری اینکه 1080 روحانی و مبلغ دینی در وزارت نفت فعال هستند، توضیح داد: این حجم از به کارگیری روحانیون به معنای آن است که دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای پیوست فرهنگی برای پروژه ها پیگیری می شود. البته به کارگیری مبلغ و روحانی بخشی از اهداف پیوست های فرهنگی است.

وی همچنین خبر داد که 6 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای فعال کردن 27 میدان نفتی در شهرهای جنوبی درخواست شده است، ضمن آنکه در هیات عالی نظارت بر منابع نفتی، نماینده سه قوه با هدف بررسی و پیشبرد برنامه ها و چشم اندازهای کشور برای 5 سال آینده گردهم می آیند. از جمله این برنامه ها عبارتند از؛ مصرف انرژی توسط مردم و خانوارها و 50 سال آینده و انتقال خطوط گاز و نفت و…

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تجمیع تخصصی پتروشیمی ها، سیاست وزارت نفت برای پتروشیمی ها است، توضیح داد: البته مهم به معنای انحصاری کردن و دولتی کردن آنها نیست، بلکه دیگر وزارتخانه ها باید به کار تخصصی خود بپردازند.

بازدید کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه بیدبلند

وی از بررسی طرحی نفتی در کمیسیون انرژی خبر داد و افزود: طرحی در کمیسیون انرژی مبنی بر اینکه برای پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها از تنفس ارزی بهره برداری شود، در حال پیگیری است. بدین شکل که چند سال بعد بتواند این پول را بازگرداند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: خط دوم اعتباری چین نیز در حال فعال شدن است، لذا می توان استفاده از آن را برای صنایع پایین دستی در برنامه های خود قرار دهیم.

وی با اعتقاد بر اینکه بروکراسی اداری سرعت کارها را گرفته است، تصریح کرد: یکی از دلایل تأخیر ارسال لایحه بودجه سال 98  به مجلس، نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مبنی بر در نظر گرفتن بودجه مناسب برای اشتغال و درآمدزایی مردم بود، لذا نگاه مقام معظم رهبری نیز در راستای ایجاد اشتغال است.

حسنوند در ادامه سخنانش از متخصصان و مدیران پالایشگاه بیدبلند خواست تا پیشنهادات خود را هر چه سریعتر به کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهند تا در مصوبات قانونی بودجه سال آینده کشور لحاظ شود.

وی در پایان صحبت های خود بااشاره به اینکه امروز روز همراهی و همدلی است و نه طلبکاری؛ مردم نیز چنین مهمی را از ما طلب می کنند، گفت: در شرایط اقتصادی موجود تکیه بر اقتصاد مقاومتی و بسیج همگانی برای دور زدن تحریم ها ضروری است و خوشبختانه پروژه ای همچون بیدبلند توانسته در این راستا به خوبی قدم بردارد.

هاشمی پور: سیل بیکاری رو به افزایش است/ ضرورت آینده نگری برای واحدهای پایین دست پالایشگاه ها

در ادامه عدل هاشمی پور نایب رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه آینده نگری برای واحدهای پایین دست پالایشگاه ها ضروری است، چرا که سیل بیکاری رو به افزایش است، گفت: پیشرفت 92 درصدی پروژه بیدبلند طی 2 سال بسیار قابل توجه است و باید برای طرح های دیگر الگو شود.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس ادامه داد: چرا مشابه تامین منابع مالی این طرح برای طرح های دیگر اتفاق نمی افتد، در حالی که باید به صورت زنجیره ای این تامین منابع صورت بگیرد.

وی با طرح این سوال که سهم اقتصاد مقاومتی و تولیدکنندگان داخلی در تکمیل پالایشگاه بیدبلند چقدر بوده است، چقدر بوده است، سخنان خود را به پایان رساند.

عسگر ظاهری: احداث 27 میدان نفتی در خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

همچنین علی عسگر ظاهری عبده وند پیشرفت پروژه بیدبلند را حاصل همدلی مدیران دستگاه های مختلف دانست و افزود: امروز 27 میدان نفتی که دولت دستور به احداث آن برای ایجاد اشتغال داده است، همگی در بخش جنوبی کشور واقع شده اند، لذا می توان به حل بسیاری از مشکلات مردم جنوب کشور امیدوار بود.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی معتقد است ایجاد صنایع پایین دستی در پالایشگاه ها مانع از ادامه خام فروشی خواهد شد و برای مردم اشتغال و درآمدزایی به دنبال دارد.

الماسی: دغدغه اصلی نمایندگان مناطق نفت خیز؛ به کارگیری نیروهای بومی در پالایشگاه ها

بنابر این گزارش سکینه الماسی نیز با بیان اینکه دغدغه اصلی نمایندگان مناطق نفت خیز به کارگیری نیروهای بومی طبق ماده 47 برنامه ششم توسعه کشور در پروژه های نفتی است، گفت: خواهشمند است مسئولان در این زمینه به جد ورود کرده تا گره ای از مشکلات مردم بومی منطقه باز شود.

نماینده مردم عسلویه، جم، دیر، کنگان در مجلس شورای اسلامی افزود: پالایشگاه بیدبلند مجموعه کاملی در حوزه برنامه های توسعه پالایشگاه های نفتی به شمار می آید.

بختیار: پروژه بیدبلند تاکنون یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است

در ادامه علی بختیار با بیان اینکه پیشرفت بیش از 90 درصدی این پروژه طی دو سال باورکردنی نیست، گفت: خوشبختانه منابع صندوق توسعه ملی و تلاش همگان توانست این موفقیت را رقم بزند و حقیقتاً این پروژه یک کار جهادی است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار یکی از اهداف کمیسیون انرژی را حل مشکلات و گرفتاری های پروژه های نفتی همچون بیدبلند و تامین منابع آنها در شرایط تحریم  عنوان کرد و افزود: این پروژه تاکنون یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت و برای تکمیل آن نیز تلاش های لازم را در مجلس جهت تامین بودجه آن انجام خواهیم داد.

قره خانی: اراده و همت و تمرکز، رمز پیشبرد پروژه های سنگین

در ادامه اسد الله قره خانی آلوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی بیان کرد: با اراده، همت، تلاش و تمرکز می توانیم کارهای بزرگی را رقم زده و آنها را به خوبی پیش بریم و خوشبختانه مدیران و پیمانکاران نفتی این مهم را به خوب اثبات کرده اند.

خالدی سردشتی: ضرورت ایجاد فضای مقایسه ای با دیگر کشورها در حوزه های نفتی

محمد خالدی سردشتی دیگر عضو کمیسیون انرژی نیز به مدیران پالایشگاه بیدبلند توصیه کرد: در حوزه نفت فضای مقایسه ای با کشورهای دیگر صورت بگیرد و مسئولان به مسائلی از این دست نگاه جهانی داشته باشند. در واقع بدانند دنیا در این زمینه کجا ایستاده، چه می کند و ما کجاییم و چه می کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند: 60 تا 70 درصد نیروهای پالایشگاه بیدبلند بومی هستند

همچنین محمود امین نژاد مدیرعامل پالایشگاه نفتی بیدبلند درخصوص این پروژه توضیح داد: پروژه مذکور سال 82 در وزارت نفت کلید خورد، اما 15 الی 16 سال به دلیل مسائل مالی و بین المللی راکد ماند که در سال 94 به مجموعه هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و از تیرماه سال 95 ساخت آن از طریق سرمایه صندوق توسعه ملی آغاز شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفتی بیدبلند ادامه داد: مسدودی 2.2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در سوم آذرماه سال 95 اعلام شد و دقیقاً 22 روز بعد از ابلاغ این مصوبه نخستین بخش اعتبار پروژه را به میزان یک میلیارد دلار، به اصطلاح گشایش اعتبار کردیم.

وی تصریح کرد: 15 روز بعد نخستین برداشت از LC صورت و به نوعی LC زخمی شد و از 15 بهمن سال 95 موتور اجرای این پروژه روشن شد.

امین نژاد با بیان اینکه 890 کیلومتر خطوط لوله در سه استان در طول این پروژه ایجاد شده است، گفت: پروژه بیدبلند دولتی نبوده و پروژه بالادستی وزارت نفت محسوب می شود.

وی رکورد 40 میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه، ساخت 68 درصد LCها در داخل را از دلایل منحصربه فرد بودن این پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه تاکنون بالای 8500 نفر به صورت مستقیم و 2 برابر این رقم به صورت غیرمستقیم را مشغول به کار کرده است که حدوداً به 15 هزار نفر می رسد.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند عنوان کرد: سال آینده در چنین زمانی فاز بعدی پروژه آماده افتتاح می شود. در عرض 23 ماه گذشته که از آغاز پروژه می گذرد، پیشرفت آن ماهانه 3 درصد بوده است که برای هر درصد 30 میلیون دلار هزینه می شود که نشان از همکاری تمام دستگاه ها دارد، این در حالی است که 60 تا 70 درصد نیروها نیز بومی هستند.

میرزایی: ضرورت استفاده از مشاوران داخلی و خارجی در تکمیل پروژه‌های نفتی

همچنین جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس بر استفاده از مشاوران داخلی و خارجی برای چگونگی کسب درآمد و تکمیل پروژه‌ها و میزان ورود قطعات مختلف از خارج به داخل کشور تأکید کرد.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: