امروز: جمعه - 31 فروردین 1403

لینک کوتاه خبر:

https://sakinehalmasi.ir/?p=909

ضرورت اصلاح مجازات حبس برای زندانیان مهریه/ دفاتر ثبت ازدواج مکلف به احراز توان مالی مرد جهت تعیین مهریه می‌شوند

عضو فراکسیون خانواده مجلس گفت: مهریه یک صداق و نشانه محبت زوجین به یکدیگر است و زمانی که نکاح بین زوجین انجام می شود باید عندالمطالبه پرداخت شود، اما متاسفانه با برداشت اشتباه از این مقوله در طول چندین دهه، مهریه به جای این که قوام بخش زندگی زوجین شود، به یک تهدید و بحران اجتماعی تبدیل شده است.
سکینه الماسی

سکینه الماسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افزایش 40 درصدی زندانیان مهریه در سال جاری گفت: وجود 4500 زندانی مهریه نشان می دهد که هم ما به عنوان قوه قانون گذار در مقوله مهریه دچار یک سردرگمی و بلاتکلیفی هستیم و هم جامعه به چشم ‌و ‌هم‌چشمی مبتلا شده است.

نماینده دیر، کنگان،جم و عسلویه در مجلس افزود:مهریه یک صداق و نشانه محبت زوجین به یکدیگر است و زمانی که نکاح بین زوجین انجام می شود باید عندالمطالبه پرداخت شود، اما متاسفانه با برداشت اشتباه از این مقوله در طول چندین دهه، مهریه به جای این که قوام بخش زندگی زوجین شود، به یک تهدید و بحران اجتماعی تبدیل شده است.

مجازات حبس برای محکومان مهریه حذف شود

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه موضوع مهریه برخلاف بسیاری از محکومیت‌های مالی، فاقد نیات مجرمانه است، اظهار داشت: حذف حبس از مجازات متعهدان این قبیل از دیون، می‌تواند ضمن حبس‌زدایی زندان‌ها تا میزان چشمگیری پرونده‌های قضائی مفتوح در این حوزه را از روند رسیدگی محاکم کاهش دهد.

جوانان امروز توانایی پرداخت مهریه‌های ٢٠ سکه‌ای را هم ندارد

الماسی با اشاره به گذشت 6 سال از بررسی موضوع مهریه در مجلس گفت: در ماده  22  قانون  حمایت از خانواده  در سال 91  تعیین شده که اگر تا میزان ١١٠ سکه را مرد به همسرش داد، طبق قانون «رفع جنبه کیفری از صداق بالای ١١٠ سکه» دیگر محکمه‌ای نمی‌تواند او را در حبس نگه دارد، اما واقعیت امروز جامعه نشان می دهد که تیغ این قانون نیز آن چنان کاربردی نداشته و واقعاً پرداخت مهریه‌های ٢٠ یا ٣٠سکه‌ای هم برای بسیاری از جوانان ممکن نیست.

مراکز ثبت ازدواج باید توان مالی مرد را احراز کنند

عضو فراکسیون خانواده مجلس دهم اظهار داشت: خوشبختانه طرحی در فراکسیون خانواده در حال تدوین است که مراکز ثبت ازدواج توان مالی متعهد را احراز کنند و از ثبت مهریه های فراتر از توان مالی مرد، خودداری کنند. در صورت تصویب نهایی این طرح، تعداد زندانیان مهریه کاهش می یابد و التهاب اجتماعی فروکش خواهد کرد.

لزوم توجه به بیمه زنان خانه دار

الماسی با تاکید بر استیفای حقوق زنان و دوری یک سونگری گفت: هر چند فراکسیون زنان و خانواده به دنبال تعدیل قانون مهریه و کاهش زندانیان مهریه است، اما باید مواردی همچون اجرت المثل و بیمه زنان خانه دار نیز پررنگ تر دیده شود تا زن نیز بتواند به حق و حقوق خود برسد

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: